Lifestyle, Recepty

Vitaminové doplňky versus "přírodní" vitamíny

Mnoho rodičů řeší otázku, zda je nezbytné dopovat své děti už od malička vitaminovými doplňky. Pro zdravé děťátko by se doplňky stravy neměly stát jeho každodenní součástí. Vyvážená strava, které je bohatá na důležité živiny, by děťátku měla dopřát dostatek vitamínů a minerálů. Doporučit užívat vitamínové doplňky vám však může váš lékař nebo imunolog. Zejména, pokud je váš drobeček oslabený nebo často nemocný.

Vitaminové doplňky pro nejmenší jsou vhodné pro:

  • Děti od 1. roku života
  • Pro mladé děti by mělo toto rozhodnutí přijít od lékaře po překonání závažnější choroby

Nedostatek vitaminu D

Některé dětičky jím mohou trpět. Je totiž obtížné přijmout vitamin D v dostatečném množství pouze pomocí mateřského nebo kojeneckého mléka. Pokud výhradně kojíte a vy samotná nemáte dostatek tohoto vitaminu nebo jste neužívala vitaminové doplňky během těhotenství, vaše děťátko ho také může mít nedostatek. V takovém případě jsou potravinové doplňky na místě.

Je proto vhodné, abyste už během těhotenství užívaly doplněk stravy s obsahem vitaminu D. Jeho nedostatek se v útlém dětském tělíčku může projevit na křivé páteři či bolestí kostí a kloubů.

Kromě vitamínových doplňků můžete vitamín D nalézt také v těchto jídlech:

  • mastné ryby – losos, sardinky, pstruhy, uzené ryby
  • olej z tresčích jater (vysoký obsah vitaminu D, ale nedoporučuje se jíst během těhotenství)
  • vejce, maso a mléko (menší množství vitaminu D)
  • margarín, cereálie, kojenecká výživa a některé jogurty

Slunce – zdroj vitamínu D. Výborný způsob, jak se obohatit o vitamin D je také slunce. Dopřejte proto i svému děťátku dostatek zdravého slunečního záření

Použít ochranný krém proti opalování je rozumné. Ten však získání vitamínu D zabrání. Proto nechejte svého drobečka hrát se na slunci i bez krému – alespoň 15 minut 2 x – 3 x do týdne mezi 10. a 15. hodinou.

Vitamín A

Důležitý pro:

  • růst
  • imunitní systém
  • vidění za šera
  • zdravou pokožku

Zdroje vitamínu A:

  • mléčné výrobky, pomazánky
  • mrkev, sladké brambory, mango
  • tmavá zelená zelenina (špenát, brokolice, zelí ..)

Vitamín C

Pomáhá:

  • udržovat v těle zdravé tkáně
  • posilovat imunitní systém
  • tělu vstřebávat železo

Najít ho můžete v:

  • pomerančích, kiwi, jahodách
  • brokolici, rajčatech, paprice

Rodina B vitamínů: B2, B3, B6 a B12

  •  pomáhají metabolismu
  • produkují energii a činnost nervového systému

Dobrými zdroji jsou:

  • kuřecí maso, ryby, ořechy, vejce, mléko, sýry, brambory, banány, čočka, fazole, sojové boby

Vitamin E

  •  pomáhá chránit buněčné membrány
  • působí jako antioxidant

Kde ho hledat?

  • mateřské mléko, syrové slunečnicová semínka, mandle, olivy, špenát

Vápník

  • pomáhá rozvoji a budování kostí

Bohaté na vápník jsou:

  • mléko, sýry, jogurty, tofu, špenát, konzervované fazole, ořechy

Železo

  •  buduje svaly a pomáhá tvorbě červených krvinek

Najít ho můžete v:

  • tmavé maso, krůtí maso, špenát, fazole, sušené švestky

A na závěr tedy – užívat či ne?

Po vitamínových či minerálních doplňcích pro své děťátko můžete sáhnout krátkodobě při překonání nemoci či na vyrovnání deficitu určitě složky. Nesnažte se jimi však nahradit zdravou stravu. Čerstvou zeleninu a ovoce dopřejte svému děťátku tak často, jak je to jen možné. Zejména v předškolním věku, kdy se dětičky rychle vyvíjejí, jejich tělo potřebuje dostatečné dávky všech potřebných surovin.

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *