Nezařazené

Strie a 5 tipů, jak jim předcházet

Strie. Nepříjemný problém, který doprovází změnu tělesné váhy, nebo proporcí, která proběhne v krátkém čase, a to ať už jdou kila směrem dolů, nebo nahoru. Nejčastější skupinou žen, které se striemi potýkají, jsou ženy těhotné, u kterých se nevzhledné trhlinky objevují téměř se samozřejmostí – až v 90 % případů. Jak ale vznikají a jak jim v těhotenství co nejlépe předcházet?

Kdo jste, strie?

Strie, česky nazývané také jako pajizévky, jsou trhlinky ve vazivové vrstvě kůže, která nevydrží roztahování, nebo naopak stahování a praskne. Tyto drobné zvarhánkovatělé trhlinky jsou na kůži nejprve červené až dofialova a později mění barvu na bělavou až perleťovou. Nejčastěji se vyskytují v oblasti břicha, prsou, boků a stehen.

Proč vznikají?

Přirozenou vlastností naší pokožky je elasticita. V těhotenství se kůže přirozeně natahuje a vlivem hormonálních změn v těle může dojít k narušení této vlastnosti. Elastická vlákna se naruší a vznikají strie. Objevují se hlavně v oblasti podbřišku, často ale také na bocích, stehnech, zadečku a prsech. Bohužel, s přibývajícími týdny těhotenství bývá i výskyt strií častější. Pozorován je většinou ve 2. a 3. trimestru.
Odborníci uvádějí několik faktorů, které mohou ovlivňovat vznik trhlinek.

Zásadní roli hraje dědičnost, výskyt strií v předchozích těhotenstvích, nadváha nebo dehydratovaná pokožka.

Jak striím v těhotenství předcházet?

Nepodceňujte prevenci, je nesmírně důležitá. Se striemi je třeba začít bojovat ještě než se objeví. Čím dříve začnete, tím lepších výsledků dosáhnete!

1. Výživné stravování

Vaše strava by v období těhotenství měla být vyvážená. Nejen proto, že potřebujete dostatek živin, vitaminů a minerálů pro vás i vaše miminko, ale také právě kvůli pokožce. Zaměřte se na konzumaci potravin bohatých na zinek, vitaminy A a E, které pomáhají udržet kůži elastickou a vitamín C, který urychluje regeneraci pokožky.

2. Hydratace a pitný režim

Aby pokožka byla dostatečně pružná, je potřeba, aby byla hydratovaná. To podpoříte zejména správným pitným režimem. Omezte na minimum nápoje s vysokým obsahem cukru, vyměňte je za bylinkové čaje, zeleninové a ovocné šťávy, ale hlavně si hlídejte, že vypijete dostatečné množství pramenité vody. Těhotné ženy by měly denně vypít zhruba 10 až 12 sklenic tekutin. Ještě více tekutin by měly doplnit ženy, které trápí nevolnosti, které berou tělu nejen vodu, ale i potřebné minerály.

3. Pohyb

Nebojte se vyzkoušet celou řadu cvičení pro těhotné, protahujte se, procházejte, ale hlavně dělejte to, co vás baví. Vaše tělo to rozhodně ocení. Nejenže se budete udržovat v dobré tělesné kondici, což se vám k blížícímu se porodu může jedině hodit, navíc zapracujete na své pokožce. Bude pevná a zdravá. Vždy ale konzultujte sportování či cvičení v těhotenství se svým lékařem, abyste neohrozila sebe nebo nenarozené miminko.

4. Postupné přibírání

Rozhodně se vyvarujte známému pořekadlu, že v těhotenství se musí jít za dva. Důležité je spíše dvakrát tolik se věnovat tomu, co jíte. Rychlá změna váhy je ideální pro vznik nechtěných strií, proto je třeba dávat si pozor i na správné přírustky váhy. Ideální je zhruba 0,5 až 2,5 kg během prvního trimestru, během 2. a 3. trimestru pak 0,5 až 1 kg týdně.

5. Masírovat, mazat a ještě jednou mazat

Hned potom, co žena zjistí, že je těhotná, by si měla pořídit speciální přípravky k ošetření kůže, které ji dostatečně zvlhčují a podporují její pružnost. Pečovat o sebe je potřeba od samotného počátku těhotenství, ne až když kůže začne svědit, to už nám hlásí, že je téměř pět minut po dvanácté. Kůže ocení, pokud se zaměříte na zlepšování krevního oběhu a podporu růstu nových tkání. Pravidelně, nejlépe několikrát denně, ideálně ráno a večer, je potřeba promazávat spodní část břicha, boky, prsy a ostatní problémové partie. Na prsy nezapomínejte ani později při kojení, kdy se zvětšují naléváním mléka, což může na jemné pokožce zanechat stopy v podobě strií také.

Na masáže a promazávání je dobré používat hydratačních krémy s obsahem vitamínů E a A. Výborně poslouží přípravky s obsahem bambuckého másla, aloe vera, olivového oleje, kyseliny glykolové a retinoidů. Vyzkoušet můžete také masáž olejem z pšeničných klíčků. Vždy se raději poraďte s lékařem, zda jsou jednotlivé přípravky vhodné pro péči během těhotenství.

Tip na ošetření pokožky – kupte si panenský kokosový olej a natírejte si problematické oblasti alespoň dvakrát denně. Ideální je olej nanášet na pokožku po koupeli nebo sprše, když je ještě vlhká.

 

Feedo tipy pro péči o pokožku v těhotenství

Hipp Mama masážní olej na strie pro maminky

hipp olej

Olej je speciálně přizpůsobený potřebám pokožky v těhotenství. Obsahuje vzácné zklidňující rostlinné oleje z mandlí, jojoby a rakytníku. Pokožka se po jeho aplikaci uvolňuje a získává potřebnou vlhkost. Jak jeho použití hodnotí maminky si přečtěte v naší recenzi.

Hristina přírodní tělový olej pro maminky 

Unikátní kombinace přírodních rostlinných olejů a vitamínů, která pomáhá na jizvy, strie, dehydrovanou pokožku, nerovnoměrně tónovanou a stárnoucí pokožku. Olej je vhodný pro každodenní péči a pomáhá zlepšit vzhled již vzniklých jizev, ale také předcházet vzniku nových.

WELEDA Těhotenský pěstící olej

Těhotenský pěsticí olej Weleda účinně zabraňuje vzniku těhotenských strií a má hojivé účinky i na strie již vzniklé (cca do 18 měsíců od jejich výskytu). Jemný čistý mandlový olej chrání pokožku před vysoušením, olej z pšeničných klíčků bohatý na vitamin E spolu s výtažkem z arniky zlepšují elasticitu pojivové tkáně.

Předchozí článekDalší článek