Lifestyle, Recepty

Štědrovečerní večeře a miminko – jak si poradit s rybou?

Podle tradice by na vánoční tabuli neměla chybět ryba a klasický bramborový salát. Jenže co když máte doma malé dítě, které dosud žádné rybí maso nejedlo a nevíte, jestli ho vůbec může, ani jestli mu bude vůbec chutnat. A co s majonézou? Vyzpovídali jsme pro vás nutriční poradkyni Evu Blaho, která má na vaše otázky odpověď.

Proč rybí maso zařazovat?

Fakt, že tento druh masa je pro naše tělo užitečný, je velmi známý. Ryby jsou totiž důležitým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které jsou zejména v kojeneckém věku pro děti velmi prospěšné – mají pozitivní vliv na vývoj dětského mozku a ovlivňují i fungování imunitního systému.

Krom toho také obsahují velmi cenné bílkoviny, vitaminy A, B1, B6, B12 a vitamin D, který je důležité doplňovat především v zimním období. Dále obsahuje také minerální látky jako např. fluor, fosfor, hořčík, jód, selen, vápník, zinek a železo.

Kdysi byly ryby považovány za velmi silný alergen. A tudíž se jejich konzumace u kojenců (od 6 měsíců věku) a batolat vůbec nedoporučovala. Doba ale postoupila a poslední výzkumy prokázaly, že jsou alergeny a obavy kolem ryb neprokázané. Navíc Výbor pro výživu Evropské společnosti pro pediatrickou gastroenterologii a výživu zastává názor, že přínosy konzumace rybího masa u malých dětí jednoznačně převažují nad jejich mínusy.

Rybu zařazujme postupně

Pokud už jste s příkrmy začali už dřívě a rybičku už jste vyzkoušeli, máte větší možnosti.

„Pokud už má dítě rybu v jídelníčku zavedenou, můžete vybírat i z mořských druhů. Ideálně je vybrat rybu (téměř) bez kostí a potom se řídit už jen podle chuti a také peněženky.“ 

  • Ze sladkovodních ryb můžete zvolit sumečka afrického, který má jen jednu větší kost u hlavy.
  • Jeseter, siven a pstruh jsou také vhodné ryby, ale pozor na kostičky.
  • Z mořských ryb je ideální losos – vyberte lososa divokého, který nemá tak tučné maso a stále má správný poměr omega mastných kyselin. Překvapit váš však může vysoká cena, proto s tím raději počítejte dopředu. Kromě lososa je skvělá také pražma, mořský vlk, platýs, sleď nebo makrela.
  • Bez kosti je halibut nebo třeba treska aljašská.

Pokud jste si oblíbili exotické druhy ryb, měkkýše či korýše, při štědrovečerní večeři s nimi buďte opatrní.

„Co se týká různých potvůrek, jako jsou třeba korýši nebo měkkýši, ty je nejlepší vyzkoušet čerstvé, třeba na letní dovolené u moře. Nejen kvůli tomu, že mají větší zkušenosti s přípravou, ale budete mít záruku čerstvosti. Korýši a měkkýši jsou vhodné pro děti starší tří let, protože mají vyšší obsah kadmia.“

Filé nebo čerstvá ryba?

Někteří z nás preferují filé, ať už ze zvyku nebo z jiných důvodů. Čerstvou rybu určitě nechceme nikomu nutit.

„Když už ryba, tak kvalitní, dobré je zjistit, kde byla chovaná a odlovená. Lepší je kupovat ryby na místech s větším obratem nebo ve specializovaných prodejnách. Volte ryby z evropského prostředí a ze severských moří. I u nás je ale spousta malých rybníků, kde chovají ryby podle přísných norem a krmí je kvalitním krmivem – důležité je si informace zjišťovat.

A co příprava?

Nejznámějším způsobem přípravy je určitě smažení. Mnozí z nás si řeknou, že o svátcích se to výjimečně může, ale my doporučujeme vhodnější přípravu. Eva Blahu doporučuje pošírování.

„Recept je velmi jednoduchý. Do pánve nebo hrnce nalijeme vodu, případně rybí vývar, přidáme pepř, bobkový list, cibuli na měsíčky (pro dospělé může být i bílé víno) a přivedeme těsně pod bod varu, na cca 80 – 90 °C. Očištěného lososa bez kůže vložíme do vývaru, přikryjeme pokličkou a pošírujeme asi 6 – 8 minut.

Tipy, jak odlehčit štědrovečerní večeři

  • Majonézu nahraďte bílým jogurtem, případně jogurtem s zakysanou smetanou.
  • Při přípravě dbejte na kvalitní suroviny.
  • Místo brambor můžete použít ječmenné kroupy.
  • Místo ztuženého tuku použijte kvalitní máslo, pšeničnou mouku nahraďte špaldovou.
  • U většiny receptů můžete s klidným svědomím přidat jen polovinu cukru.
  • Klasický bílý cukr nahraďte cukrem z kokosových květů, datlemi nebo třtinovým cukrem.
  • „Neseďte celý den na zadku“ – přidejte si do denního programu procházky, nebo vyrazte na hory.

Za rozhovor děkujeme Evě Blaho a budeme se těšit na vaše postřehy a nápady, co děťátkům servírujete vy :-)

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *