Lifestyle, Recepty

Sezónní dobroty – na čem si pochutnat na podzim a proč?

S chutí letních dobrůtek není lehké se rozloučit, ale nezapomeňte, že nám podzim přináší bohatou nabídku výživných a chutných plodin. Jaké to jsou? 

hokaidoDýně Hokaido

Tyto oranžové dýně se staly symbolem podzimu, což je vzhledem k jejich nutriční hodnotě skutečně úžasné.

Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vitamin A – podporuje růst a vývoj
Kyselina listová – podporuje obnovu buněk a vývoj plodu

Klasickou úpravou této dýně je pečení. Upečená dužina se může rozmixovat na pyré, které se dále používá na pečení koláčů, lívanců a dalších dobrot. Zkusit můžete také dýňové rizoto nebo chutnou podzimní polévku.

maslova dyneMáslová dýně

Menší žlutá dýně ve tvaru hrušky s delikátní máslovou chutí. Obsahuje:

Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vitamin A – podporuje růst a vývoj
Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení

Při nákupu sáhněte po těžké dýni s tvrdou slupkou. Pečená dýně je velmi  chutná samotná, anebo v salátech či polévkách.

tuřínTuřín

Tato chutná kořenová zelenina možná není lákavá napohled, ale je výborným zdrojem:

Vitamin A – podporuje růst a vývoj
Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení
Draslík – upravuje krevní tlak a podporuje svalový výkon

Při výběru upřednostňujte těžší kusy s hladkou, avšak silnou slupkou. Výborně se hodí jako příloha k výrazně kořeněním masitým pokrmům, například k jehněčímu či hovězímu masu.

batátyBatáty

Tyto sladké podzimní plody jsou skvělým zdrojem živin:

Vitamin A – podporuje růst a vývoj
Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vitamin B6 – udržuje zdravou mozkovou funkci a upravuje náladu
Zinek – přispívá ke zdraví kostí a podporuje tvorbu červených krvinek

Vybírejte tvrdší brambory se zúženými konci. Vyhněte se těm se skvrnami, či měkčími částmi. Jsou skvělou přílohou pečené vcelku s máslem a zakysanou smetanou, nebo nakrájené jako hranolky.

červená řepaČervená řepa

Červená řepa je velmi podceňovanou kořenovou zeleninou, která má velmi vysoké nutriční hodnoty.

Kyselina listová – podporuje obnovu buněk a vývoj plodu v případě, že jste těhotná
Draslík – upravuje krevní tlak a podporuje svalový výkon
Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Betain – brání rozvoji kornatění tepen, podporuje kardiovaskulární systém

Řepa má velmi pestré využití jak v sladkých, tak ve slaných jídlech. Syrová strouhaná, nebo pečená řepa se může přidat do salátů a může tvořit hlavní přísadu vegetariánských jídel.

jablkoJablka

Sběr jablek je oblíbenou podzimní aktivitou. Toto šťavnaté ovoce vás zároveň zásobí velkou dávkou živin.

Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení
Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Draslík – upravuje krevní tlak a podporuje svalový výkon

Jablka jsou samozřejmě velmi chutná i samotná ale i pečená či dušená. Různé druhy se hodí na různé pokrmy – například odrůda Gala se hodí na vaření jablečného pyré, odrůda Jonatan je skvělá na pečení.

mandarinkyMandarinky

Jejich svěží citrusová chuť a šťavnatost jsou vítaným doplňkem podzimu.

Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení
Draslík – upravuje krevní tlak a podporuje svalový výkon

Jsou ideální svačinkou , ale hodí se také k pokrmům z hovězího masa. Karamelizované jsou oblíbeným zimním či vánočním dezertem.

hruškyHrušky

Toto šťavnaté ovoce je vynikajícím zdrojem:

Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení
Vláknina K – podporuje srážlivost krve

Odrůdy hrušek se liší barvou a slupkou, ale každá zralá hruška by měla být na dotek trochu měkká. Skvělé jsou v salátech, v kombinaci s pikantnějšími druhy sýrů, ale pochutnáte si také na hruškách pečených nebo dušených na víně.

granatove jablkoGranátové jablko

Obliba šťávy z granátových jablek v poslední době výrazně roste, ale i samotná šťavnatá semínka se považují za bohatý zdroj živin:

Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
Vitamin B6 – udržuje zdravou mozkovou funkci a upravuje náladu
Železo – podporuje tvorbu červených krvinek

Při výběru upřednostňujte těžší (a tedy šťavnatější) plody. Na vršku by mělo být trochu měkké a mělo by mít lesklou slupku. Šťávu můžete použít na dochucení salátových zálivek či dezertů. Semínky můžete posypat syté podzimní saláty.

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *