Lifestyle, Recepty

4 tipy na skvělé recepty s rýží

Jako příloha je rýže velmi oblíbená, výborně se hodí jak k masu, zelenině, tak k přípravě na sladko s ovocem nebo jen ochucená skořicí. Dětem ji do jídelníčku můžete zařadit po 6. měsíci. Jedná se o výživově velmi bohatou potravinu. Neloupané rýžové zrnko totiž obsahuje vodu, cenné bílkoviny, tuk, škrob, celulózu a celou škálu vitaminů ze skupiny B.

Domovem rýže je tropická jižní Asie a vedle pšenice a žita je právě rýže nejdůležitější obilovinou světa. Nejhodnotnější je přírodní hnědá rýže tzv. natural.

Loupaná rýže je zbavena povrchových vrstev obsahující minerály a vitamíny skupiny B. Ve zbylém zrnu je velký obsah sacharidů a malé množství bílkovin. Střední cestou je tzv. rýže parboiled, která má zachováno 80 procent cenných živin.

Jak rýži malým strávníkům připravit, aby ji neodmítali?

Broskvový rýžový pudink s meruňkou a skořicí

Meruňkovo – rýžový biopudink
(od 6. měsíce)

Suroviny: ½ hrnečku biorýže, 1 a ½ hrnečku kojenecké vody, 2 až 3 meruňky (mohou být i kompotované), trocha mateřského nebo kojeneckého mléka

Postup: Rýži důkladně propláchněte pod tekoucí vodou a v kojenecké vodě uvařte doměkka. Po odstavení ji rozmixujte ponorným mixérem na hladkou kaši, přidejte vidličkou rozmačkané meruňky, trochu mateřského nebo kojeneckého mléka a důkladně promíchejte.

Hovězí maso s rýží natural

(od 12. měsíce)

Suroviny: kousek libového hovězího masa, špetka mletého kmínu, cca 250 ml kojenecké vody, ½ hrnečku pomleté rýže natural, 1 mrkev, hrst hrášku, kousek cukety, hrst nastrouhaného tvrdého sýra, špetka petrželky.

Postup: Maso nakrájejte na velmi malé kousky, podlijte kojeneckou vodu, ochuťte špetkou mletého kmínu a uvařte doměkka. Když je maso téměř uvařené, přidejte pomletou rýži natural a nadrobno nakrájenou zeleninu. Povařte, v případě potřeby ještě podlijte kojeneckou vodou. Nakonec posypte petrželkou a nastrouhaným sýrem.

Brokolicovo – mrkvové pyré s rýží

(od 6. měsíce)

Suroviny: 2 až 3 růžičky brokolice, 1 menší mrkev, cca 150 ml mateřského nebo kojeneckého mléka, 2 až 3 polévkové lžíce kojenecké rýžové kaše, 2 až 3 kapky olivového oleje, cca 100 ml kojenecké vody a 1 vařený vaječný žloutek.

Postup: Brokolici omyjte, mrkev oloupejte a najemno nastrouhejte na plastovém struhadle. Poduste v troše kojenecké vody doměkka, přidejte uvařený vaječný žloutek a vidličkou rozmačkejte na kašičku. Mateřské nebo kojenecké mléko smíchejte s rýžovou kaší a přimíchejte k zelenině. Na závěr přidejte 2 až 3 kapky olivového oleje.

Předchozí článekDalší článek

4 komentárov

  1. Pročítám si popsané recepty a všechny se mi líbí a mám sama na ně chuť.Ale kojeneckou balenou vodu bych nahradila normální pražskou kohoutkovou,protože přažská voda je velice dobrá a odpovídá kvalitou té kojenecké a ještě je odtočená, převařená a ne balená v plastu! O té vodě to vím od našeho dobrého známého, který léta pracoval v pražských vodárnách v Podolí. Kohoutková voda je dobrá a zdravá.

  2. Slyšela jsem, že pro děti minimálně do 2 let není rýže natural, parboiled a basmati vhodná, prý se těžko tráví a nemají tomu ještě přizpůsoben trávící trakt. Jak to tedy je?

    1. Dobrý den, je pravdou, že se rýže obtížněji tráví. Mnoho odborníků ji však doporučuje zavádět již od 6. měsíce (například jako rýžovou kaši), ale s mírou. Je třeba ozkoušet, jak na ni bude reagovat přímo vaše miminko.

  3. Recepty se mi líbí, vyzkouším. :)

    Přidávám svůj recept na banánový pudink od ukončeného 6.měsíce:

    mléko mateřské/kojenecké v prášku
    banán
    banánové sušenky Sunárek

    Do uvařeného mléka dáme banán na kousky, rozdrobíme sušenky a vše promixujeme. Podáváme. :)
    Jednoduché a rychlé a dcerce moc chutná. :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *