Těhotenství

Průvodce těhotenstvím – 10. týden

Všimla jste si, že lékař už o vašem malém pokladu nehovoří jako o embryu, ale jako o plodu? Začíná tzv. fetální období. Děťátko získává stále více lidskou podobu a v jeho malém tělíčku začínají fungovat první reflexy. Ovšem i ve vašem těle dochází k řadě důležitých procesů a vy byste měla svůj organismus začít poslouchat.

Těhotenství sice není nemoc, ale klade na ženu obrovské nároky, zejména pak na její organismus. Naslouchejte mu proto opravdu pečlivě a jak se říká, nesnažte se nic lámat přes koleno.

Pokud trpíte zvýšenou únavou, snažte se dodržovat určitý spánkový režim. Neponocujte zbytečně, choďte brzy spát a pokud je to jen trochu možné, nestyďte si během dne na chvilkou lehnout. Zároveň je nejvyšší čas zvážit, kdy v práci oznámíte tu radostnou novinu. Je sice zatím ještě docela brzy a dost možná o vašem stavu neví nic ani vaše rodina, ovšem pokud pracujete v rizikovém zaměstnání (noční směny, práce s těžkými břemeny, chemikálie apod.) měla byste se rychle rozmyslet a nechat se přeřadit na nějaké bezpečnější místo.

Změna návyků není třeba

Jak už jsme uvedli, je třeba poslouchat své tělo, zároveň, pokud budete rozumná, není nutné nijak radikálně měnit své zvyky. Jen je třeba se přizpůsobit nové situaci. Byla jste zvyklá pravidelně cvičit či chodit běhat? Pak byste měla zůstat aktivní i nyní. Vyberte si některý z vhodných sportů pro těhotné (plavání, těhotenská jóga či pilates)! Počítejte však tím, že u sportu se poněkud více zapotíte. Je to dáno tím, že vaše tepová frekvence stoupla o několik tepů za minutu, protože se vám zvýšil objem krve v těle. Přírůstek na váze by měl být zatím naprosto minimální, nějakých 1 až 2 kila. Děloha je však už zřetelně zvětšená a dosahuje velikosti pomeranče.

Jak se nyní nejlépe stravovat?

Není třeba nějakých zásadních změn. Je jen důležité, aby ve vaší stravě byly v odpovídajícím poměru zastoupeny všechny složky potravy tj.:
• bílkoviny 1,3 g na kg denně
• tuky 60 až 80 g
• cukry s omezením jednoduchých cukrů

Doporučuje se však zvýšit příjem bílkovin, rostlinných i těch živočišných. Zařaďte více mléka, sýrů a z masa se snažte dávat přednost spíše rybám,drůbeži a hovězímu. Uzeninám se pokud možno vyhýbejte. Vhodné je také zařazení vitaminových doplňků stravy, vždy tak ale učiňte až po poradě se svým lékaře. Ten vám, kdyby nic jiného, zcela jistě doporučí kyselinu listovou, která je důležitá pro krvetvorbu a normální vývoj plodu. Zároveň slouží také jako prevence vrozených vývojových vad, zejména pak v prvním trimestru.

Na pozoru by budoucí maminky měly být u těch potravin, které zvyšují riziku střevních infekcí. Jedná se zejména o salmonelózy či listeriózy. Nevhodné jsou syrové nebo nedovařené masné výroby, nedostatečně upravené pokrmy s obsahem vajec, jisté typy sýrů či paštiky.

O pohlaví dítěte už bylo rozhodnuto

Vaše miminko měří asi 31 až 42 milimetrů a váží něco málo kolem 5 gramů. Jeho lidská podoba je stále více zřetelnější, i přestože hlava tvoří i nadále zhruba polovinu délky plodu. Mozek dítěte roste velmi rychle, oči i nos jsou již jasně zřetelné a v dásních vznikají drobné zubní pupeny. V obličeji se vyhlazují nerovnosti a ústa se ohraničila a zúžila. Nosík se zvedl vysoko nad okolí a kolem očí se tvoří kožní řasy – základy budoucích víček. Krček se ztenčuje, takže je již zřetelné oddělení hlavičky od těla. To se pomalu napřimuje.
I přesto, že je o pohlaví vašeho pokladu rozhodnuto už od momentu, kdy došlo k oplození a vývoj pohlavních orgánů je doslova v plném proudu, není ještě možné na UTZ poznat, zda se v břiše skrývá dívka nebo chlapec. Mezi nožičkami se objevují dva otvory. Přední je společné vyústění močových a pohlavních cest. Druhý zadní otvor je zevní vyústění trávicí trubice. Pokračuje i nadále vývoj plic, žaludku a střev. Ledviny se přesunuly na svou konečnou polohu a plod se při podráždění začíná hýbat a vnímat bolest. Na konci 10. týdne má plod všechny zřetelné lidské znaky.

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *