Těhotenství

Proč užívat kyselinu listovou jíž před otěhotněním?

Kyselina listová je nezbytně důležitý vitamín ze skupiny B a ovlivňuje růst a vývoj plodu, zejména v prvním trimestru těhotenství.

Věděli jste, že je velmi důležité tento vitamín užívat nejpozději již čtyři týdny před plánovaným otěhotněním?

Je to hlavně proto, že většina žen má tohoto vitamínu spíše nedostatek a je zapotřebí vyrovnat v těle jeho hladinu pro zdravý vývoj miminka.

Pokud tedy miminko teprve plánujete, nezapomínejte na to. Pomůže vám s hladkým průběhem těhotenství.

Věděli jste, že dostatečným příjmem kyseliny listové před otěhotněním a v prvním trimestru zabráníte až 70 % vrozených vývojových vad páteře?

Jaká jsou rizika při nedostatku kyseliny listové?

  • hrozí častější samovolné potraty
  • častější výskyt vývojových vad (převážně nervové soustavy)
  • předčasné porody
  • nízká porodní hmotnost novorozence
  • zpomalení růstu plodu
  • riziko vzniku neplodnosti

Kolik užívat?

Ženy, které plánují otěhotnět by měly preventivně užívat 400 mikrogramů denně (doporučuje se minimálně 4 týdny před plánovaným otěhotněním).

Pro ženy, které jsou již těhotné se doporučuje dávka 600 mikrogramů denně.

Můžete se rozhodnout, zda budete užívat kyselinu listovou ve formě tablet, či si zvolíte přírodní formu.
Je ale důležité mít na paměti, že pokud se rozhodnete pro přírodní formu, ze stravy je pro tělo vstřebatelná z 50 %, přičemž při vaření zničí až 95 % účinných látek. Kyslík a světlo také snižují její účinnost. Z vitamínových doplňků máte vstřebatelnost pro organismus  až 100 %.

Jelikož se jedná o vitamín rozpustný ve vodě, který je vylučován močí, je téměř nemožné se předávkovat. Výjimečně se mohou vyskytovat potíže se zvýšenou aktivitou, pachutí v ústech, podrážděností nebo nadýmáním.

Kde kyselinu listovou najdete?

  • Listová zelenina – hlávkový salát, čínské zelí, rukola, polníček atd.
  • Další druhy zeleniny jako – špenát, okurky, rajčata, brokolice, kapusta, chřest, červená řepa, pór, fazolové lusky.
  • Ovoce např. pomeranče, mango, avokádo, třešně, višně, banány.Ořechy – slunečnicová semínka (vysoký obsah kyseliny listové), mandle, pistácie, lískové ořechy.
  • Luštěniny – hrách, fazole.
  • Obiloviny – pšenice, žito, oves, sója.
  • Vnitřnosti – játra ( pozor na jejich nadměrnou konzumaci v těhotenství, obsahují vysoké procento vitamínu A).
  • Mléčné výrobky – mléko, měkké sýry (nízký obsah kyseliny listové).
  • Kvasnice.
Předchozí článekDalší článek
Pohyb a vyvážená strava jsou mým koníčkem. Jsem maminkou dvou dětí, hlavně proto jsem absolvovala odborné kurzy. Kurz výživového poradenství a kurz zaměřený na dětskou výživu. Věřím, že spokojená a zdravá maminka znamená spokojené a zdravé děti :-)

2 komentárov

  1. Dobry den,

    Nezlobte se na mě, ale z vitaminovych doplňků je vstřebatelnost 100%? Odkud jste prosím čerpala? Tohle je jeden z obrovských bludů. Prosím zjistěte si bližší informace. Děkuji a zdravím!

    1. Dobrý den, autorka článku čerpala z knihy Výživa v těhotenství – Brigit Swinneyová, Tracey Andersonová.
      Hezký den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *