Miminko

Příčiny problémů se spánkem u dětí

Spánek je asi nejčastěji skloňovaným slovem každé maminky malého dítěte. Řeší v jeho souvislosti celou řadu problémů a mnohdy marně celé měsíce hledají příčinu nespavosti, častého buzení, špatného usínání nebo odmítání spánku. Třeba vám ušetříme čas a nervy.

Mezi nejběžnější problémy se spánkem patří beze sporu noční probouzení, které provází obtížné usínání, noční kojení v pozdějším kojeneckém věku, časté ranní probouzení nebo nekonečné večerní uspávání. My jsme rozhodli podívat se na tyto problémy zblízka a najít možnou příčinu, která vám usnadní jejich odstraňování.

  • V noci se budí hlady. Zejména novorozené děti by měly být krmené zhruba po třech hodinách, a to nejen ve dne, ale i v noci. Během ní je možné přestávky prodlužovat, ovšem do tří měsíců věku dítěte by neměla délka jedné překročit šest hodin. Děti se obvykle budí na krmení sami. Po půl roce věku je již probouzení na noční kojení dáno spíše zvykem než skutečnou potřebou.
  • Večer špatně usíná. Hry, vzrušující zábava nebo větší námaha povzbuzují nervový systém dítěte k činnosti a neumožňují mu se před spánkem uklidnit. Proto se doporučuje věnovat se hodinu až dvě před spaním nějaké klidnější a tiché činnosti. Dítě by pak nemělo mít větší problém s usínáním.
  • Po nočním kojení nechce spát. Když jdete v noci kojit nebo přebalovat, snažte se dělat minimum hluku, používejte ideálně malou lampičku a příliš dítě „neprobouzejte“. Opětovné uspání po nakrmení by nemělo být už tak složité, protože dítě nenabudíte k bdělosti.
  • Nebuďte dítě zbytečně. Podezřelé zakašlání, zdánlivě nepravidelné vydechnutí nebo pofňukávání vás doslova vystřelí z postele a jdete pátrat po příčině. Mnohdy tak ale úplně zbytečně dítě probudíte. Děti vydávají v noci celou řadu nejrůznějších zvuků, a to i přesto, že klidně spí.
  • Neměňte metody, vydržte. Když už se rozhodnete řešit problémy se spánkem, rozhodněte se pro jednu metodu, podle které budete postupovat a držte se jí. Ve snaze problém vyřešit co nejdříve, saháme totiž k protichůdným postupům a metodám, ze kterých jsou děti zmatené a jejich problémy se spánkem se mohou jen prohloubit.
  • Dítě má chodit spát ospalé. Velmi častou chybou, které se rodiče dopouštějí je, že ukládají děti ke spánku příliš brzy. Přeceňují jejich potřebu odpočinku a ty pak nechodí spát unavené, ale bdělé. Při uspávání zlobí, neposlechnou, anebo se často budí. Obdobný problém nastává ve chvíli, kdy chodí dítě spát příliš pozdě. Pokud je únava dítěte velká, reaguje jeho tělo zvýšením aktivity a usnutí se stává rovněž obtížným.
  • Odpolední spánek končí příliš pozdě. Po obědě uložíme děti ke spánku, a když spí o něco déle, necháme je a užíváme si odpočinku nebo klidu na práci. Jenže večer místo toho, aby šly děti spát včas, ponocují do noci a ne a ne usnout. Doba mezi odpoledním spánkem a tím večerním by měla být dostatečně dlouhá, aby se dítě mohlo začít cítiti znovu ospalé a bez problému usnout.
  • Asociace nebo činnost před usnutím. Pravidelně čtete před spaním pohádku, masírujete nožičky nebo houpete dítě na rukou? Děti si tohle všechno pamatují a vyžadují vždy stejný rituál, a to nejen při večerním ukládání, ale při každém probuzení i v noci! Proto se vám možná dítě často budí a pláče, neumí samo znovu usnout a vyžaduje stejný rituál jako večer.
Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *