Pro maminky

Pojďte shodit těhotenská kilíčka! 3. část

Tentokrát se podíváme, jak by měl vypadat správně sestavený jídelníček a jaká by měla být jeho kalorická hodnota. Protože hubnout neznamená hladovět! Právě naopak. Ukážeme vám také zásadní chyby, kterých se často dopouštíme.

Řada lidí se mylně domnívá, že základním úspěchem hubnutí je minimální množství jídla. My vám chceme ukázat, že je to přesně naopak. V čem tedy tkví celé tajemství? Dbejte na pestrost v jídelníčku, jakákoliv jednostrannost nebo určitá zaměřenost v jídelníčku (vajíčkové diety, špenátové apod.) vede k nedostatečnému přísunu důležitých živin. Jídlo by vás mělo hlavně těšit a lákat, což jednostranný jídelníček může sotva zajistit.

Pestrost a pravidelnost

Problém by mohlo způsobit i vynechání některé ze základních potravin – obilovin, těstovin, rýže nebo pečiva. Sníží se tím totiž příjem sacharidů, vlákniny a některých vitaminů.

Další chybou bývá vyřazení všech potravin s obsahem tuku. Přitom celá řada potravin s vyšším obsahem tuku je důležitým zdrojem bílkovin – maso, mléčné výrobky, vejce.

Dostatečné množství bílkovin ve stravě je při redukci obzvláště důležité. Pokud jich má naše tělo nedostatek, začne využívat vlastní bílkoviny – svaly.

Hlídejte si rozložení energie během celého dne. Nezáleží jen na tom, co jíte, ale také na tom, jak často a kdy se stravujete.

Při redukčních dietách je nejdůležitější pravidelný přísun energie v menších dávkách. Pokud je čas mezi jednotlivými jídly příliš dlouhý (například když vynecháte snídani), uloží se z dalšího jídla větší objem energie, než když se stravujete pravidelně. Proto začněte jíst 5× denně a zařazujte obě denní svačiny s intervalem mezi jídly cca 2,5–3 hodiny.

feel joy obleceni

Jak by měl jídelníček vypadat?

Vydatná snídaně by se měla skládat z cereálií nebo z celozrnného pečiva. To vám poskytne energii, ale i vlákninu. Součástí kvalitní snídaně by měly být i kvalitní zakysané mléčné výrobky, které kromě vápníku, bílkovin a probiotických kultur poskytují i mnoho dalších živin. Ze sýrů můžete zařadit např. lučinu linii, cottage, ricottu, nízkotučné tvarohy a tvrdé sýry. Dopoledne si dejte ovoce a třeba bílý jogurt s obsahem tuku do 3,5 %, plátek kvalitního sýra nebo šunky, hrst mandlí.

K obědu si udělejte čas a jezte pomalu v klidu. Oběd by měl tvořit 30 až 35 % energetického příjmu.  Zdravý a zároveň redukční oběd by se měl skládat z čerstvé zeleniny (nebo upravené na páře, grilované či restované zeleniny), dále z libového masa, ryby nebo sýru a přílohy (rýže, brambory, celozrnný kuskus, bulgur nebo těstoviny), která by měla být v omezeném množství.

Odpoledne vsaďte už jen na zeleninu a k ní přidejte bílkovinu (mrkev nakrájená na špalíčky s tvarohovým dipem, rajče s mozzarellou, tzatziki apod.), tahle svačinka by už měla být bez přítomnosti sacharidů (pečivo, přílohy). Večeře by neměla obsahovat žádné sacharidy nebo jen jejich malé množství. Sacharidy se totiž nezužitkují a snadno se tak uloží ve formě podkožního tuku.rsz_isifa-93536813 (1)

Doplňky výživy

Žádný zázračný prášek za vás nezhubne, aniž byste se i vy sami přičinili. To je snad jasné. Chce to přijmout redukční opatření ve výživě a zařadit trochu pohybu! A uvidíte, půjde to samo.

Přehlédli jste 1. a 2. díl seriálu o hubnutí?

Začnětě pěkně od začtku a přečtěte si i 1. díl a 2. díl.

Napište nám, jaké potraviny pomohly po porodu zhubnout vám a inspirujte tak ostatní maminky!

 

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *