Nepodceňujte význam čtení!

Nepodceňujte význam čtení!>
Moderní doba odsunula knížky daleko za tablety, počítače a televize. Přitom má ale právě čtení velký vliv na rozvoj řeči, slovní zásoby a fantazie. Proto byste neměli význam čtení podceňovat a s knížkami děti seznamovat již od útlého věku. Čtěte jim, vyprávějte a pak společně o příběhu povídejte… Knihy jsou fantastické, dávají dětem možnost snít, představovat si a pracovat s fantazií. Pomáhají jim významným způsobem rozvíjet řeč, seznamují je prostřednictvím svých příběhů s barvami, tvary, učí je poznávat názvy věcí a také povahy a životy ostatních lidí. I přes moderní technologie by měly mít knihy ve vaší domácnosti své čestné místo.

Kdy, jak často a co dětem číst? isifa_152173898

Když by se vám podařilo najít si čas alespoň dvakrát denně přečíst dítěti nějaký příběh nebo pohádku, bylo by to skvělé. Nejlepší doba je pravděpodobně před spaním – v poledne a večer, kdy je třeba dítě uklidnit a připravit ke spánku. Čtením vytvoříte pohodovou atmosféru. Nemusí jít o nějak dlouhé čtení, stačí chvilka. Nejmenší batolata stejně pozornost dlouho neudrží. Nekupujte dětem drahé knížky, naopak vybírejte takové, které jim můžete bez starostí půjčit a nechat jej listovat a prohlížet si obrázky. Pro ty nejmenší jsou vhodná leporela z tvrdšího papíru. Pro starší, kterým čtete před spaním pohádky, vybírejte spíše kratší, aby se nezačaly po nějaké době nudit. Jakmile dáte dítěte knížku do rukou, nezapomeňte ho seznámit také s tím, jak se s ní má zacházet. Poučte ho, že listy z knihy netrháme, nemalujeme do ní, neohýbáme stránky a netrháme je. Také mu ukažte, jak „se čte“ – že se začíná na první stránce, pak se otočí a že se čte zleva doprava a shora dolů. Během čtení dítěti ukazujte slova, která čtete prstem a nezakrývejte obrázky. Pokud je to možné, snažte se obrázky spojovat s textem.

Aby děti čtení bavilo…

Vžijte se do příběhu, čtěte poutavě, nahlas a vyslovujte zřetelně, aby vás dítě dobře slyšelo a rozumělo vám. Nebojte se vydávat i různé zvuky, zvláště pokud vyprávíte o zvířátkách, děti to pak bude více bavit. A jestli chcete, aby si dítě z příběhu co nejvíce pamatovalo, začněte příběh vyprávět a zkuste dítě požádat, aby za vás některé části doplnilo. Nebo prokládejte čtení otázkami, vyzkoušíte tak, jestli vás dítě vnímá a zároveň ho přimějete přemýšlet. Např. z čeho byla kouzelná chaloupka, ke které Jeníček a Mařenka došli? A dítě odpoví – z perníku! Lásku ke knížkám můžete v dítěti vypěstovat i tak, že si s ním kolem druhého a třetího roku vyrobíte vlastní knížku, třeba za pomocí fotoalba nebo sešitu. Na obálku nalepte fotografii dítěte a napište pod ní jeho jméno. Můžete ji pak společně doplňovat různými obrázky nebo vystřihovánkami.