Recepty

Máte doma vegetariána? Tipy na správné krmení

Rozhodli jste se své děťátko vést k bezmasé stravě? Nebo má zdravotní omezení, která mu zatím nedovolují maso konzumovat? Nebo je pouze odpůrce masité stravy? Tak nebo tak, není se čeho bát.

Batolata dobře prospívají i na vegetariánské stravě. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a váš malý vegetarián bude stejně zdravý, jako všechny ostatní děti na hřišti.

Nestresujte se kvůli proteinům

Dostatek bílkovin je možné získat z mléčných výrobků a vajec. Vhodné jsou i celozrnné produkty. Experimentovat můžete i s potravinami, které maso nahradí. Třeba sója obsahuje vysoké množství proteinů. Tak co hot-dog ze sójových párků, vegetariánské burgery a karbanátky nebo dokonce sójové „kuřecí nugety“?

Je vhodné kombinovat složené sacharidy s vegetariánskými proteiny (například fazole s rýží). Takto nahradíte všechny potřebné aminokyseliny, obsažené v mase.

Podávejte v každém jídle kousek vitamínu C

Myslíte, že vegetariánským dětem se dostane až nadbytek železa, protože častěji konzumují zeleninu a obilí? Není to tak úplně pravda.

Železo z rostlinných výrobků je totiž hůře zpracovatelné pro lidský organismus. Pokud ale bude každé jídlo obsahovat alespoň malé množství vitaminu C, zvýší to vstřebávání železa. Není to až taková věda. Stačí například zkombinovat sklenici pomerančového džusu s obilninovými sušenkami, misku cereálií s jahodami či těstoviny s rajčatovou omáčkou.

Pestré nádobí Skiphop CZ

Nezapomínejte ani na vitamin B12

Je nezbytný pro správný růst a vývoj. Nejen maso (jak si mnozí lidé myslí), ale všechny živočišné potraviny, jsou hlavními zdroji této živiny.
Pokrýt dostatečný příjem B12-tky tedy můžete i mléčnými výrobky a vejci. Stejně se tento zázrak nachází i v cereáliích a sójovém mléce. Dohlížejte na příjem mléka.

Určitě pro vás není žádnou novinkou, že mléko je pro batolata skvělá věc a měly by ho proto vypít alespoň 3 šálky denně. Je zdrojem vápníku, vitaminu D a bílkovin. Kromě toho ho obecně všechny dětičky milují. (Ne jako někteří dospělí!) Mléko však zároveň není zdrojem železa. I proto není třeba překračovat doporučené množství přijatého mléka. Takže mléko ano, ale s mírou.

Každé sousto se počítá

Děti – vegetariáni musí přijmout ještě více potravin na rostlinné bázi, aby si nahradili příjem masa. Abyste například nahradili množství proteinů z několika soust kuřecího masa, musíte přijmout téměř plný šálek rýže nebo fazolí.

Nedovolte proto svému děťátku nasytit se nezdravými potravinami, aby pak ty zdravé, které potřebuje, odmítal. Takže stále se kolem něj pohybujte s porcí chutného, zdravého a barevného papání.

Chcete vědět, ve kterých potravinách je co obsaženo? Čtěte dále >>

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *