Má podzim vliv na psychiku dětí? Zeptali jsme se dětské psycholožky.

Má podzim vliv na psychiku dětí? Zeptali jsme se dětské psycholožky.>
Podzim s pochmurným počasím, střídavými teplotami a ubýváním denního světla bývá označován za období depresí a špatné nálady, alespoň to tak bývá u dospělých. Jak to ale snáší děti? Ovlivní jejich křehou duši podzimní plískanice a blížící se vánoční očekávání? Vyzpovídali jsme dětskou psycholožku Ilonu Špaňhelovou, která vám tajemství v dětských hlavičkách poodhalí. Na podzim a v zimě bývá brzy tma, dospěláci jsou z toho často přešlí. Může to mít vliv i na děti? A mají se tomu rodiče nějak přizpůsobit? Některé dítě může být nesvé, že nemůže být dlouho venku. Obzvlášť takové, které je zvyklé lítat od rána do večera. U zdravého dítěte by to vliv na dětskou psychiku mít nemělo. V rodině se pravděpodobně režim dne přizpůsobí, rodiče budou chtít, aby bylo dítě dříve doma, kde má možnost dělat spoustu jiných aktivit. Víc si malovat, hrát si se stavebnicí,... A co řetězce nachlazení, viróz, chřipek - mohou dítě rozladit? Pokud jsou děti více unavené ze školy, školky, může tato únava nebo nepohoda k tomu také přispět. U každého dítěte je to individuální. Je důležité umět odpočívat, mluvit o tom, jak se dítě má, co prožívá. Ventilovat pocity. Trpí i děti na podzimní splíny? Ano. Ale opět to neplatí většinově. Rodiče to pozorují často u dětí, které víc trpí strachy nebo úzkostmi - na podzim je mívají více. Pořád by mělo platit, že podzim je i pozitivní období. Provází ho velká radost, těšení se. Vždyť které dítě s chutí nešlape v holinkách do kaluží? Sbírejte listy, malujte, tvořte. Když se blíží Vánoce, radost a očekávání dětí se zvyšuje. S tím ale souvisí i nápor zážitků, návštěv, akcí, které jsou s Vánocemi a adventem svázané. Rodič je má vybírat a nechodit na všechny. Prostě přiměřeně. Směřujte je třeba na pátek, kdy dítě druhý den nemusí vstávat do školy. Zážitky nemají mít prioritu. Prioritu má mít klid, vztah. A toho jde nejlépe docílit doma, když si uděláte vlastní zážitek. Čert, Mikuláš, Anděl - jak postupovat? Kdy je domů přivést? Doporučovala bych to ve věku předškolním, tedy kolem 3 - 6 let. A nejlépe na společné mikulášské besídce, kde dítě vnímá, že stejný zážitek má více dětí. Vzpomeňte si na svoje pocity a napojte se na ty, které má vaše dítě. Jakou má představivost? Je psychicky silné? Co si pomyslíte, když slyšíte matku strašit dítě čertem? Nesouhlasím. Někdy hledám, jakou má matka autoritu u dítěte, když si bere na pomoc při výchově ještě čerta, napadá mě, jaký vzájemný vztah má matka a dítě. Přiznám se však, že obecně lidi, nejen mámy a táty, nehodnotím. Od jakého věku je šance, že si dítě bude pamatovat v budoucnu svoje vánoční zážitky? Ve většine případů si dítě pamatuje nejvíce zážitků mezi 4-5 rokem. Záleží i na tom, jak byly intenzivní. A pokud byly pozitivní, připomínejte mu je. Ukazujte videa a fotografie. V takovém věku už rodiče musí vysvětlit dítěti, proč má dárečky doma, u prarodičů, na návštěvách, když chodí jen jeden Ježíšek. Ta otázka by mohla být mnohem širší - podle toho, jak rodiče vysvětlují smysl Vánoc, zda oslavují narozeniny Ježíše nebo vypráví dětem, že jim dárky donesl Ježíšek. Proč by je nemohl donést na více míst, když to všude přinese radost? Navíc platí, že více malých dárků často udělá větší radost, než jeden velký. Splňte dětem jejich přání, ale ne všechna. A darujte i věci dle svého uvážení. Ilona Špaňhelová - dětská psycholožka Ve své privátní praxi se věnuje dětem i dospělým, řeší i problémy rodin po rozpadu nebo vážných úrazech. Pracovala na neonatologickém oddělení Fakultní Thomayerovy nemocnice nebo jako hlavní supervizorka Linky bezpečí. Napsala řadu knih, například Slovník dětského světa nebo Dítě v předškolním období (vše Grada), či nejnověji publikaci Prázdná kolébka (Portál). Je vdaná a má čtyři děti.