Těhotenství

Které mléko vám v těhotenství prospívá a které škodí?

Milujete mléko a mléčné výrobky? Sklenička čerstvého mléka s chlebem, jogurt s ovocem na snídani – kdo by odolal? Pojďme se podívat, jaké druhy mléka si můžete v těhotenství dopřát.

Mléko a mléčené výrobky nás zásobují živinami, které jsou užitečné, ať už jste nebo nejste těhotná.

Podle výzkumů zajišťuje vápník v těhotenství jeho lepší přůběh. Kromě vápníku dostáváte v jednom hrnečku mléka do těla 8 základních živin – bílkoviny, draslík, fosfor, riboflavin, niacin a vitamíny A, D a B12. Žena by měla v době těhotenství přijmout 1000 mg vápníku, což odpovídá 2 – 3 porcím mléčných výrobků (nemyslíme tím jen mléko).

Proč je přísun vápníku v těhotenství důležitý?

V první řadě proto, že z něj čerpá živiny i dítě. Pokud nemá dostatek vápníků, je „schopno“ si ho odčerpat z vlastních kostí. Proto je mléko prospěšné pro oba – pro matku i miminko. Na příjem vápníku dbejte zejména v posledním trimestru.

  • Vápník je nutný pro správný vývoj srdce, cév, nervů a svalů.
  • Proteiny z mléka se využívají při růstu dělohy, prsů a tvoří se základ tkaniva rostoucího miminka.
  • Hrnek mléka denně zvýší porodní váhu miminka cca o 41 gramů.

Nezapomínejte, že vápník najdete také ve vajíčkách, v bílých fazolích, v mandlích nebo v sezamu.

Co pijete?

Je lepší polotučné, nebo nízkotučné? A co raw mléka?

Plnotučné mléko všichni dobře známe. Pokud se bojíte, že obsahuje příliš tuku, můžete ho klidně vyměnit za nízkotučné – obsah vápníku se nemění, liší se pouze obsah tuku.

Raw strava je stále oblíbenější, nicméně nepasterizované mléko a mléčné výrobky představují pro budoucí maminky určité riziko. Hlavně proto, že obsahují mikroby, které přirozeně zabíjí pesterizace, které při raw zpracování neprobíhá.


Mohlo by vás zajímat – Sýry v těhotenství – které jsou vhodné? >>


Které mléko obsahuje nejvíce vápníku?

Kravské mléko – sklenička obsahuje 285 mg vápníku

  • Obsahuje vitamín D – podporuje správné fungování trávicího systému matky
  • Vitamín E je oxidantem, která chrání organismus matky před různými nemocemi

Kozí mléko 

  • Obsahuje potřebné množství bílkovin, vitamín B2, prospěšné tuky

Sójové mléko 

  • Obsah proteinů v sójovém mléku je přibližně stejný, jako v kravském
  • Mononenasycené a polynenasycené tuky pomáhají chránit organismus matky i dítěte před kardiovarkulárními chorobami

Rýžové mléko – sklenička obsahuje 20 mg vápníku

  • Vyvarovat by se mu měly maminky s cukrovkou – obsahuje mnohem více karbohydrátů než kravské mléko
  • Má vysoký podíl vitamínu B, hořčíku a selenu

Mandlové mléko 

  • Skvělá náhrada mléka pro ty, kteří nesnáší laktózu
  • Je málo kalorické
  • Bohaté na vlákninu, protein, vápník, železo a vitamín E
Předchozí článekDalší článek