++ займ онлайн займы на карту е заем отзывы
Těhotenství, Vaše tělo

Kofein v těhotenství – ubližuje vám?

Mnoho těhulek řeší dilema, zda si během těhotenství dopřát oblíbenou kávu a jak to vlastně je s kofeinovými nápoji. Dokonce i obyčejná čokoláda malé procento kofeinu obsahuje.

Proč je takovým kofein takovým strašákem každé budoucí maminky?

Vliv na matku a plod

Kofein je stimulant, a právě proto nastává při pití kávy změna tlaku a tepu. U těhotných žen tato změna nastává i u vyvíjejícího se plodu. A není podstatné, zda kofeinu bylo příliš, nebo se jednalo o průměrné množství.

Schopnost kofein odbourat se s postupujícím těhotenstvím snižuje, takže se kofein v krvi objevuje ve vyšší míře. Kofein snižuje průtok krve placentou, a tak se k plodu nedostává dostatek živin a plod kofein nedokáže efektivně zpracovat. Chybějí mu na to potřebné enzymy.

Nezapomeňte, že se do těla děťátka kofein později dostává i mateřským mlékem.

Kolik gramů neškodí?

Kofein najdete v čajích, limonadách, energetických nápojích i v čokoládě. Proto je na místě otázka, kolik miligramů kofeinu může těhotná matka přijmout, aniž by ohrozila zdraví svého nenarozeného děťátka.

I zde platí – všeho s mírou. Světová zdravotnická organizace pití kávy nezakazuje. Denní příjem 200 – 400 mg kávy považuje za bezpečnou dávku.

Oproti tomu skandinávští vědci tvrdí, že má kofein vliv na porodní hmotnost plodu a může způsobit oddálení porodu. Data této studie vychází od 60 000 těhotných žen. Analýza ukázala, že při konzumaci 200 – 300 mg kofeinu denně se zvyšuje pravděpodobnost, že bude mít dítě při porodu relativně nízkou hmotnost a denní příjem kofeinu v objemu 100 mg způsobuje oddálení porodu o několik hodin. Z těchto důvodů doporučují, aby těhotné ženy omezily pití kávy na minimum, nebo se ho na čas vzdaly úplně.

Co na to lékařka?

Na názor jsme se zeptali také paní doktorky Alžběty Béderové.

„Ani v období těhotenství si budoucí maminky, které jsou na konzumaci kávy zvyklé, nemusí tuto pochoutku odepřít. Nevyhnutelné však je snížit množství. Zatím co před otěhotněním byla tolerována dávka od 350 – 400 mg, během gravidity je třeba snížit na 150, maximálně 200 mg,“ říká paní doktorka.

Jak je to s ostatními nápoji?

„Do tohoto množství samozřejmě počítáme i další nápoje, ktré obsahují kofein. Vydatným zdrojem jsou třeba energetické nápoje nebo kolové nápoje. Čaj obsahuje cca 25 mg. Všechno je ale individuální. Některé maminky během těhotenství bez problému tolerují běžnou stravu a některé mají trávicí potíže. V zásadě však platí, že 2 malé, slabší kávy, neublíží ani mamince, ani miminku.“

A co kojící maminky? Také by se měly vyvarovat kofeinu?

„I během kojení doporučujeme příjem kofeinu či teinu z kávy a černého či zeleného čaje omezit, protože přechází do mateřského mléka. Větší množství se v organizmu kojence kumuluje a může způsobit koliky a podrážděnost,“ upozornila paní doktorka.

Maminky, jak jste na tom byly v těhotenství vy? Vzdaly jste se kávy úplně?

 

 

Předchozí článekDalší článek