Těhotenství, Třetí trimestr

Nejčastější obtíže 3. trimestu – jak na ně?

Právě jste se překlenuly do poslední fáze vašeho těhotenství. Třetí trimestr začíná od 28. týdne těhotenství a končí porodem miminka. Tato poslední fáze těhotenství může být pro ženu velmi fyzicky i emočně náročná. A i když jste předtím žádné potíže mít nemusela, ve třetím trimestru se mohou objevit nesnáze spojené s vyšším stupněm gravidity.

Jaké to jsou a co můžete udělat?

Bolesti zad

Jak bříško roste a narůstá děloha, zvětšuje se zakřivení páteře. Pánevní vazy se povolují a vy před sebou nosíte stále větší a větší váhu – a právě to způsobuje bolesti zad.

Co můžete udělat?

  • Cvičte cviky vhodné pro třetí trimestr na uvolnění páteře, vhodné jsou např. cviky na gymnastickém míči.
  • Snažte se nacvičit si vhodný postoj těla.
  • Nenoste boty s vysokými podpatky.
  • Zbytečně nezvedejte těžké předměty.
  • Když musíte stát déle na místě, mírně pokrčte kolena.

Otoky

Některé maminky mohou trápit otoky kotníků, protože průtok krve mezi srdcem a dolními končetinami je stále obtížnější.

Pokud vám však hodně natékají ruce nebo obličej, poraďte se se svým lékařem.

Co můžete udělat?

  • Pokud možno se vyvarujte dlouhému stání.
  • Vždy, když to půjde, relaxujte v pozici s nohama nad úrovní boků.
  • Otokům neprospívá ani dlouhé sezení – cirkulaci krve podpoříte, když se po chvilce sezení projdete.
  • Dostatečně pijte (2 – 3 litry tekutin denně).
  • Nenoste těsné ponožky, punčochy.

Pálení žáhy

Hormony zpomalují trávení a potrava se drží v žaludku déle. Díky těmto změnám dochází k pálení žáhy – žaludeční kyseliny se dostávají do jícnu.

Co můžete udělat?

  • Nepřejídejte se.
  • Jezte malé porce, ale častěji.
  • Na spaní si dejte pod hlavu více polštářů.
  • Vyhýbejte se kofeinu, kořeněným jídlům a čokoládě.
  • Po jídle nějakou chvilku počkejte a nechoďte hned spát.

Nespavost

Vaše bříško už je opravdu veliké a vy zjišťujete, že zaujmout pohodlnou polohu v posteli, je čím dál náročnější. Také vás mohou budit pohyby miminka, pálení žáhy, bolesti kyčlí a neustálé přemýšlení o příchodu miminka, obavy z porodu atd…

Co můžete udělat?

  • Snažte se před spaním provádět pravidelný rituál – uvařte si teplý čaj nebo mléko, dopřejte si teplou koupel, nebo si pusťte relaxační hudbu.
  • Před spaním může někomu prospět večerní procházka, která vás příjemně unaví.
  • Spěte s dostatečným množstvím polštářů. Ideální je mít alespoň tři – jeden pod hlavu, druhý mezi kolena a třetí pod záda, aby se uvolnil tlak.
  • Můžete před spaním vyzkoušet různé relaxační a dechové techniky, vhodné pro těhotné ženy.

Přejeme vám, aby jste třetí trimestr zvládly s co nejmenšími obtížemi. A miminko, které vás na konci tohoto období čeká, bylo pro vás tou největší odměnou :-)

Napište nám, jak zvládáte, nebo jste zvládala, třetí trimestr vy – budeme rádi za vaše komentáře.

 

Předchozí článekDalší článek
Pohyb a vyvážená strava jsou mým koníčkem. Jsem maminkou dvou dětí, hlavně proto jsem absolvovala odborné kurzy. Kurz výživového poradenství a kurz zaměřený na dětskou výživu. Věřím, že spokojená a zdravá maminka znamená spokojené a zdravé děti :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *