Lifestyle, Moderní rodič

Jak po porodu zdravě zhubnout? Poradíme vám!

Přáním mnohých z nás je dostat se po porodu co nejrychleji do našich oblíbených kalhot. Přísné diety, nevyvážená strava a náročné sportování ale není tou správnou cestou. Pokud chcete po porodu zhubnou zdravě, máme pro vás několik tipů.

Dopřejte svému tělu čas

Do svých původních kalhot se mají problém dostat i maminky, které obvykle vyznávají zdravý životní styl. To je normální. Průměrný přírůstek na váze během těhotenství je 14 kilo. V případě nadváhy to může být o něco méně, v případě podváhy zase o pár kil více.

Během těhotenství v našem těle probíhá mnoho procesů a tělesná tkáň získává jinou strukturu. Mnoho žen během těhotenství výrazně změní způsob života i stravovací návyky.

Je nutné si uvědomit, že těhotenská kila přibývají postupně. A stejně tak je důležité mít s jejich zbavováním trpělivost. Dopřejte si zdravou a vyváženou stravu a fyzickou aktivitu zvyšujte jen postupně.

Jezte zdravě a vyváženě

Jezte stravu bohatou na vitamíny, bílkoviny a minerály. Důležité není kolik toho sníte, ale co sníte. Dostatek ovoce, zeleniny, vlákniny, ryb a libového masa vám poskytne vše, co potřebujete. Doporučujeme sníst alespoň 5 porcí ovoce a zeleniny denně. Pokud máte chuť na těstoviny nebo rýži, vyzkoušejte občas i celozrnnou verzi. Dodáte tak tělu vlákninu, která napomáhá lepšímu trávení. Prohřešky jako je cukr a tuky byste si měla dopřát výjimečně a v malém množství.

Z tekutin nic nepokazíte čistou / minerální vodou, neslazenými čaji a domácími ovocnými šťávami bez cukru. S ochucenými nápoji však buďte opatrná. I když obsahují informaci, že mají málo kalorií, způsobují, že se vám sníží hladina cukru v krvi a vy máte pocit hladu.

Zdravé hubnutí během kojení

Průměrná 30-letá žena by měla přijmout přibližně 2300 kilokalorií denně. V závislosti od množství mateřského mléka by potom čerstvá maminka měla přijmout o 300 až 700 kcal denně víc. Během kojení jsou redukční diety absolutní tabu.

Při redukčních dietách totiž tělo spotřebovává energii ze svých tukových zásob. Přitom se však mohou uvolňovat různé škodlivé látky a dostat se i do mateřského mléka. Kromě toho by při dietě hrozilo, že by matka a dítě nedostalo všechny potřebné živiny (jako je vápník, zinek, železo a jód). To by mohlo děťátku způsobit změny nálad a v neposlední řadě i zdravotní problémy.

Pokud kojíte, nadále byste se měla stravovat pravidelně a jíst jídla bohatá na všechny živiny. Zdravými, nízkokalorickými „snacky“ si jídelníček pouze doplňujte. Večer potom sáhněte po zdroji bílkovin – bílém mase, rybě, zeleninových salátech s vajíčkem,…

Kdy začít sportovat?

Všeobecně platí, že pokud jste aktivně sportovala i před těhotenstvím, rychleji (a přirozeněji) se k tomuto koníčku vrátíte. Vaše tělo se totiž zátěži snadněji přizpůsobí. Pokud kojíte, na náročnější sportovní aktivity si nechte zajít chuť. Mohla byste si totiž narušit průtok mateřského mléka.

Tělo potřebuje po porodu nějaký čas na odpočinek. Prvních 6 – 8 týdnů, v případě císařského řezu až 12 týdnů, byste se klasickému sportování měla vyhýbat. Speciální lehké cvičení pánevní oblasti je v pořádku. Samozřejmě pokud vám nezpůsobuje žádnou bolest či nepříjemné pocity. Po šesti týdnech můžete postupně začít s nenásilným, jemným cvičením pro pánevní a břišní svalstvo. Speciální kurzy nabízí i poporodní asistentky či fyzioterapeutky.

Lehké desetiminutové cvičení je prospěšné a účinné. Inspiraci můžete hledat na internetu a můžete si zacvičit z pohodlí domova. Po čase můžete přidávat aktivity jako je plavání, jízda na kole, rychlá chůze, pilates či jóga. Mnoho maminek si chválí i kolečkové brusle. Sportovat můžete i s děťátkem v kočárku.

Určitě se také mrkněte na naše videa s cvičitelkou Terezou Semrádovou, která vám poradí, jak správně cvičit dokonce i s miminkem!

Pokud chcete začít se sporty jako aerobic, běh, tenis nebo míčové hry, buďte opatrná. Pánevní svaly se při takovém pohybu namáhají. Poraďte se svým lékařem nebo porodní asistentkou, jestli už je vhodný čas s podobnými sportovními aktivitami začít. Pokud vám to doporučí, směle do toho! Je to výborný způsob, jak si na chvíli vyvětrat hlavu a přijít na jiné myšlenky. Tu hodinku – dvě to přece zvládne s děťátkem i partner nebo prarodiče. Společné cvičení je také výbornou příležitostí, jak navazovat nová přátelství s dalšími maminkami.

Shrnutí

  • Po porodu dopřejte svému tělu alespoň šestitýdenní zotavení.
  • Začínejte s lehkým cvičením.
  • Vytvořte si zdravý a chutný jídelníček.
  • Hubněte postupně a přirozeně, do ničeho se nenuťte.
Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *