++ займ онлайн займы на карту е заем отзывы
Porod, Těhotenství

Administrativa po porodu – na co nezapomenout?

To podstatné už máte za sebou – porod, chvíle strávené s vaším děťátkem, příchod z porodnice… Možná se to nezdá, ale některé věci začnou ubíhat neuvěřitelně rychle. Chcete vědět, na jaké administrativní úkoly byste neměly zapomenout? 

1. Rodný list – to nejdůležitější

Rodný list si zařídíte na matričním úřade. Jsou k tomu potřeba občanské průkazy obou rodičů, se kterými se vy nebo tatínek vydáte na magistrát či městský úřad města, kde se miminko narodilo (pozor, nehraje zde roli trvalé bydliště). S sebou si vezměte také oddací list, nejlépe jeho kopii.

Rodný list by se měl vyřídit do 15 dnů od porodu a vydají vám ho na počkání.

2. Zdravotní pojištění

Dítě je automaticky pojištěné u stejné zdravotní pojišťovny, jako jeho matka. Do 8 dnů od obdržení rodného listu je však nutné na pobočce nebo online dítě zaregistrovat.

3. Návštěva pediatra

Svého pediatra byste měli mít vybraného už před porodem. Po příchodu domů z porodnice ho telefonicky informujte o narození miminka a domluvte si s ním první prohlídku (ta obvykle probíhá doma).

Lékaři předáte propouštěcí zprávu z porodnice, rodný list, očkovací průkaz a kartičku pojištěnce.

4. Úřad práce

Na úřadu práce budete žádat o rodičovský příspěvek a o porodné.

Porodné

Když se miminko narodí, určitě se vám bude hodit každá koruna. O porodné mohou ze zákona požádat ty rodiny, kterým se narodí dítě a jejich příjmy nejsou vyšší než 2,7 násobek životního minima.

Rodičovský příspěvek

O tento příspěvek se žádá buď po skončení mateřské dovolené, nebo také ihned po narození dítěte (to v případě, že nemáte nárok na pobírání peněžité podpory v mateřství).

Co budete potřebovat?

  • rodný list dítěte
  • občanský průkaz rodičů
  • doklad o délce vyplácení „mateřské podpory“, případně potvrzení o zamístnutí nároku na peněžitou podporu v mateřství

5. Informace pro zaměstnavatele

Pokud jste před odchodem na mateřskou dovolenou byla zaměstnaná, nezapomeňte informovat svého zaměstnavatele a donést mu rodný list miminka.

6. Platba odpadu

Vaše nové miminko je také nutno přihlásit k platbě za odvoz komunálního odpadu – to uděláte na městském úřadu v místě vašeho trvalého bydliště.

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *