Lifestyle, Moderní rodič

11 tipů pro sladké spaní

Přesto, že je spánek přirozenou součástí našeho života, je stále hodně těch, kteří s ním mají problémy. Dlouhé usínání, časté buzení během noci nebo brzké vstávání. Je to i váš případ? Pojďte se seznámit s tipy, které mohou ukončit vaše „noční trápení“!

Zdá se to naprosto logické. Jste unavení a vyčerpaní, lehnete si proto do postele a očekáváte, že v tu ránu musíte usnout. Jenže spánek nepřichází… Proč, když si tělo samo o chvíli relaxu říká, si nedopřeje klid po zbytek noci? Problém je pravděpodobně v tom, co vašemu odpočinku předchází. Každý člověk je totiž originál a může tak být citlivější vůči jiným věcem. Zdravý zhruba osmihodinový spánek je nutný pro obnovu duševních a fyzických sil, pro vytváření paměťových stop a pro mnoho dalších procesů v našem těle. Nedostatek spánku nebo jeho špatná kvalita se může brzy negativně odrazit. Je proto velmi důležité problémy se spánkem řešit co nejdříve!

isifa-104375989

  1. Nepijte kávu

Od pozdního odpoledne, v závislosti na tom, v kolik hodin chodíte spát (4 až 6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý nebo zelený čaj. Stejně tak byste si měla odpustit kolové nebo nejrůznější energetické nápoje. Pokud jsou vaše problémy se spánkem pravidelné, omezte jejich pití i během dne. Působí totiž povzbudivě a ruší klidné spaní.

  1. Nejezte na noc

Snažte se nejíst těsně před tím, než jdete spát. Ačkoli máte pocit, že jste hladová a jen sotva s prázdným žaludkem usnete, věřte, že vaše tělo to vidí úplně jinak. V ideální případě byste neměla jíst 3 až 4 hodiny než si jdete lehnout. Pokud se totiž nakrmíte před spaním, tělo si myslí, že ho čeká výdej energie a začne se na to chystat, místo aby se uložilo k odpočinku.

  1. Jděte se projít

Před spaním si klidně dopřejte krátkou procházku na čerstvém vzduchu. Nic vám totiž neudělá lépe než osvěžující vítr a vůně přírody. Pokud máte pejska, využijte jeho večerní venčení k přípravě ke spaní. Rozhodně si ale odpusťte 3 až 4 hodiny před uložením náročnější cvičení např. běh, jízdu na rotopedu, posilování apod. Mohla byste spánek narušit.

  1. Nic neřešte

Pokuste od večeře přestat myslet na stres a starosti, ať už v soukromém životě nebo v tom pracovním. Před spaním stejně nic nevyřešíte a ne nadarmo se říká, že je ráno moudřejší večera. Jakmile si lehnete, hoďte všechno za hlavu a snažte se udržet svou mysl čistou a připravenou k odpočinku.

  1. V posteli spěte

Možná se na to první pohled zdá samozřejmé, ale jak uvidíte, není. Postel v ložnici využívejte výhradně ke spánku a intimnostem, nevyšívejte v ní, nečtěte si, nesledujte televizi, nesvačte… Účelem postele je spánek! Z ložnice odstraňte rušivé přístroje jako je právě televize, počítač, rádio apod. Narušují poklidný odpočinek.

  1. Mějte dušičku v peří :)

Maminkám ke spokojenému spánku pomáhá, když vědí, že je jejich děťátko v pořádku. Takovým pomocníkem může být právě chůvička, díky které budete vědět, že váš andílek spinká a vy můžete také. Ty nejvychytanější chůvičky umí dokonce přenášet i obraz!

11 tipu pro dobry spanek

  1. Choďte spát pravidelně

Ukládejte se a vstávejte každý den (i o víkendech) ve zhruba stejnou dobu. Snažte se dodržovat pravidelný čas, když naučíte váš organismus konkrétnímu rytmu, poběží jako hodinky. V opačném případě ho zbytečně matete. Když si o víkendu přispíte, rozhodíte si tím zaběhnutý rytmus, nastavte si proto vhodný režim a „dospávání“ už nebude třeba.

  1. Připravte místnost

Jakmile jdete spát, zatáhněte žaluzie nebo závěsy, zhasněte světlo a minimalizujte hluk v ložnici. Místnost by měla být dobře vyvětraná, nepřetopená (ideálně 18 – 20 stupňů). Díky přítmí se do těla začne vylučovat hormon melatonin, který řídí cyklus spánku a bdění. A právě světlo je pro jeho tvorbu negativním faktorem. Proto také nespěte přes den, ale v noci.

  1. Najděte si rituál

Doporučujeme, abyste si našla svůj speciální rituál, který vás každý den podvědomě připraví na to, že jdete spát. Pro inspiraci nemusíte chodit daleko, vhodné je čtení, meditace, poslech oblíbené klidné hudby, počítání oveček… Nesmí to být ale nic, co by vás nabudilo, naopak. Tato rutina by měla vaše podvědomí informovat o tom, že brzy přijde spánek.

  1. Rostliny odneste

Milujete květiny a máte je rozmístěné po celém bytě nebo domě? Nic proti vašemu gustu, ale všechny živé rostliny byste měla z ložnice přemístit na jiné místo. Díky procesu fotosyntézy a zelenému barvivu (chlorofyl obsažený v listech) rostliny během dne produkují kyslík a v noci jej spotřebovávají, což znamená, že jej odebírají i vám.

  1. Vyměňte matrace

Pokud každé ráno vstáváte rozlámaná a v noci se převalujete, anebo často budíte, může být problém právě ve vaší matraci. Kdy jste ji to vlastně kupovali? Už to nějaký ten pátek jistě bude. Na proleželé matraci se nebude spát dobře nikomu. Pořiďte raději novou a nezapomínejte ani na pravidelnou výměnu ložního prádla nebo vyčištění peřin a polštářů.

Předchozí článekDalší článek

1 komentár

  1. Skvělý článek! Jen bod 2 je v těhotenství těžko splnitelný. Přepadne mě občas zničehonic takový hlad, že mám pocit, že nepřežiju bez jídla dalších 5min, natož do rána.. :D To pak člověk prostě neusne, dokud si něčeho nezobne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *